Morgen geopend vanaf 09:00
NIEUWS

Vier manieren waarop AI ondernemen gaat veranderen

18/08/2023

Vier manieren waarop AI ondernemen gaat veranderen

Artificial Intelligence (AI) staat op het punt om de wereld te veranderen. De ontwikkelingen gaan snel en er zijn genoeg voorbeelden van artificial intelligence die het bedrijfsleven voorgoed hebben veranderd. Veel bedrijven hebben AI-technologie geïntegreerd in hun bedrijfsprocessen om slimmer, beter en sneller te kunnen werken. Wat kan uw bedrijf hiervan leren? Ontdek in dit artikel 4 artificial intelligence voorbeelden die u als ondernemer kunt inzetten om uw bedrijf slimmer te maken. 

1. Chatbots en virtuele assistenten

Steeds meer bedrijven gebruiken AI-gestuurde chatbots en virtuele assistenten om de eerstelijns klantenservice te automatiseren. Het grote voordeel hiervan is dat chatbots een groot deel van de (simpele) vragen direct kunnen beantwoorden, waardoor de wachttijd van uw klantenservice aanzienlijk afneemt. Chatbots besparen ontzettend veel tijd, waardoor uw klantenservicemedewerkers meer tijd en aandacht kunnen besteden aan zaken die wat lastiger in elkaar zitten. Op die manier zijn al uw klanten tevreden: degenen met een korte vraag hebben snel antwoord en de klanten met een ingewikkelder probleem worden netjes geholpen door een medewerkers die tijd voor ze heeft.  

Let wel op dat chatbots en virtuele assistenten (nog) niet in staat zijn om alle problemen zelfstandig op te lossen. Bij veel mensen leidt een niet goed functionerende chatbot tot grote irritaties. Zorg daarom altijd dat als een chatbot iets niet begrijpt, de klant automatisch doorgestuurd wordt naar een medewerker. AI is dus geen vervanger van uw traditionele klantenservice-team, maar eerder een goede aanvulling. 

2. Productieproces verbeteren met AI

Een ander voorbeeld van artificial intelligence is het inzetten van robots en AI-gestuurde machines om uw productieproces te automatiseren én optimaliseren. Repetitieve taken worden vaak sneller uitgevoerd door machines dan door mensen, waardoor u meer produceert in een kortere tijd. AI is vervolgens in staat om gegevens te verzamelen en analyseren om zelf verbeteringen door te voeren en problemen op te lossen. Ook kan AI voorspellen wanneer machines kapot gaan en voorstellen doen voor preventief onderhoud. Hierdoor wordt u productieproces nóg efficiënter en minimaliseert u de downtime. 

3. AI-beveiliging

Artificial intelligence kan een grote rol spelen in de beveiliging van uw bedrijf. Met AI kunt u bijvoorbeeld bedrijfsgegevens monitoren en beschermen tegen ongeautoriseerde toegang. Ook kan uw bedrijf met behulp van AI gemakkelijker en sneller verdachte activiteiten detecteren en cyberaanvallen voorkomen. 

Naast uw systemen en gegevens kunt u ook uw bedrijfspanden beter beveiligen met AI. Speciale AI-beveiligingscamera’s kunnen gezichten, objecten en patronen herkennen en verdachte situaties signaleren. Uw personeel hoeft de camera’s niet constant handmatig in de gaten te houden, want de apparaten zijn in staat om verdachte situaties te melden wanneer dat nodig is. Op die manier is uw bedrijfspand beter beveiligd, worden eventuele bedreigingen sneller gespot en heeft u minder personeel nodig.

4. Gepersonaliseerde aanbevelingen

Een mooi voorbeeld van AI is de mogelijkheid om uw klanten gepersonaliseerde aanbevelingen te doen op basis van hun (koop)gedrag. U kent deze feature wellicht van bekende streamingdiensten zoals Netflix en Spotify, die artificial intelligence gebruiken om nieuwe films, series of muziek aan te bevelen die passen bij het kijk- en luistergedrag van een individuele gebruiker. Deze aanbevelingen sluiten naadloos aan op de persoonlijke voorkeuren, waardoor de gebruiker geholpen is en meer gebruik zal maken van de dienst.

Deze techniek kunt u ook inzetten voor uw klanten. Op basis van de afgenomen producten of diensten kan AI patronen herkennen en voorspellen welke andere producten of diensten ook interessant zijn voor deze klant. Persoonlijke aanbevelingen vormen ontzettend waardevolle input voor uw sales-afdeling en gepersonaliseerde marketingcampagnes. Zo kunt u efficiënter werken, de klantrelatie verbeteren en meer omzet genereren.

Bron: Vodafone

Meer nieuws

De waardering van rydotelecom.nl/ bij WebwinkelKeur Reviews is 8.9/10 gebaseerd op 63 reviews.